1. Agihkan setiap
ahli dengan satu tajuk.
Setiap ahli perlu
diberi tanggungjawab. Jika
kita menjadi ahli dalam
kumpulan
tersebut, kita mesti mempunyai satu tanggungjawab yang mesti
dipegang. Ini
membolehkan kita mengambil berat dan merasakan bahawa kita
mempunyai peranan
di dalam kumpulan.
2. Ahli mesti
sehaluan.
Ahli yang dipilih
dalam kumpulan mesti mempunyai matlamat yang sama iaitu
cemerlang dalam
pelajaran. Kita tidak mahu ahli yang ada di dalam kumpulan
untuk mencukupkan
bilangan. Ahli mesti mempunyai matlamat yang jelas dan
bukan hanya
kerana ia sahabat karib sahaja. Dikhuatiri jika ahli seumpama
ini ada, ia akan
menyebabkan kumpulan kita tidak akan mencapai matlamatnya.
3. Setiap ahli
perlu menjiwai tajuk tersebut.
Apabila kita
telah menyediakan ahli dengan setiap tajuk, kita mestilah juga
memastikan bahawa
kita bersedia dengan tajuk tersebut.Ini sangat penting
kerana jika kita
telah bersedia maka persoalan yang timbul hasil kemusykilan
dari ahli yang
lain dapat kita jelaskan.
4. Berbincang
dengan guru atau orang yang lebih arif.
Sebelum
melaksanakan teknik belajar secara berkumpulan ini, sila pastikan
kalau-kalau ada
perkara yang tidak faham tentang topik yang
dipertanggungjawabkan.
Oleh yang demikian berbincanglah dahulu dengan pensyarah.
Ini bertujuan
untuk kita lebih mendalami tentang topik tersebut. Dengan yang
demikian kita
akan lebih bersedia semasa perbincangan.
5. Penumpuan
semasa ahli membentang.
Penglibatana
semua ahli membawa implikasi yang besar. Berikan penumpuan yang
sewajarnya kepada
ahli yang sedang membentang. janganlah ada dia antara kita
semasa ahli
sedang membentang, kita tidak memberikan perhatian. Andaikan
apabila kita sedang bercakap,
ada orang yang tidak memberi perhatian kepada kita.
Bagaimanakah perasaan kita
ketika itu? Sudah tentu kita merasai kita tidak dihargai,
justeru itu
berikan sepenuh-penuh penumpuan semasa rakan sedang membentang
dalam kumpulan. Pengormatan dan kesediaan mendengar
pembentangan ahli lain
merupakan seni
dalam aktiviti belajar berkumpulan ini.
6. Bersoal jawab.
Kumpulan yang
dinamik dan berkembang adalah kumpulan yang wujudnya
perbincangan dan
soal jawab. Semakin banyak perkara yan
relevan
dibaincangkan
semakin bertambah dinamik kumpulan itu. Ahli kumpulan bukan
sahaja mendengat
kumpulan lain membentang semata-mata , tetapi sentiasa
bersoal jawab
atas perkara yang menimbulkan ketidak fahaman. ini sebenarnya
membuka minda
kita agar lebih memberikan penelitian atas isu dan tajuk yang
dibincangkan. Ini
menjadikan kita individu yang kritikal dan analitikal
dalam
membincangkan tajuk tersebut. Minda yang
kritikal dan analitikal merupakan minda yang cemerlang. Galakkan diri bertanya
hal-hal yang berkaitan yang tidak difahami atau bercanggah dengan pemahaman
kita.
7. Agihkan bahan
Di dalam belajar
berkumpulan lantik seorang ketua, setiausaha dan bendahari
secara
bergilir-gilir, iaitu bagi mata pelajaran yang berbeza-beza mempunyai
ketua yang
berbeza-beza. ini adalah untuk memberikan peluang dan
tanggungjawab
kepada semua ahli. Maka laksanakanlah
tugas seperti tugas
mengagihkan
bahan-bahan kepada ahli-ahli di mana dilakukan oleh setiausaha.
Ketua akan
menetapkan masa perjumpaan serta berbincang tentang pembahagian
tajuk-tajuk.
Secara ringkasnya
belajar berkumpulan banyak membantu pelajar menguasai
sesuatu mata
pelajaran jika dilaksanakan dengan betul.
K = Kerjasama
diperlukan
U = Untuk semua
ahli
M = Mesra menjadi
faktor penting
P = Prihatin
kepada setiap ahli
U = Ulangkaji
terlebih dahulu
L = Laksanakan
sebaik mungkin
A = Anggapan
antara ahli mestilah positif
N = Natijah
cemerlang diperolehi
Kombinasi
huruf-huruf di atas diharapkan memberikan celik akal kepada kita
untuk
melaksanakan teknik ini sebaik mungkin.